Volgende aflevering uit de reeks zomercolumns, in de stijl van zomergasten. Dit keer een fragment uit de film Amadeus.
In de film Amadeus, over Mozart, zit heel veel muziek van Mozart. De film opende een deur voor veel niet klassiek
kenners/liefhebbers. Er bestaat een opera genaamd Mozart-Salieri, waarin Mozarts carrière ondermijnd wordt door Salieri. De film is naar die opera, en gaat zeker niet over Mozarts echte leven.
Mozart stierf jong. In zijn korte leven
had hij zeer veel gecomponeerd. Dat komt in de film veelvuldig naar voren. Iemand die zoveel componeerde? Daar zit dan zeker ook veel pulp tussen? Nee! Volgens de kenners zijn zijn werken doorspekt met een enorme perfectie. Met een zeker inzicht wist Mozart welke
noten en maten er nodig waren.
Mozart was in zijn korte leven met regelmaat ziek. Veel werken van Mozart zijn vrolijk. Behalve inzicht moet Mozart toch ook een enorme veerkracht gehad hebben, en moest haast wel in gedachte zien hoe zijn
werk moest worden.
Dat laatste zit ook in de film, mijn keuze fragment. Mozart is ziek en componeert aan zijn requiem. Hij is op een gegeven te ziek om zelf te schrijven en dicteert Salieri. Ondersteund door het werk zelf, krijg je te zien hoe
Mozart dat stuk zag en hoorde. En zelfs al was hij ziek, hij was muzikaal nog sterker dan Salieri!