Reeks over singles, LP's of CD's die mij persoonlijk raakten, of die belangrijk waren toen ze verschenen. Aflevering 2: de toen nog LP Thriller van Michael Jackson, die in de jaren 80 werd uitgebracht. Destijds werd het de best verkochte LP ooit. Muzikaal
gezien is er wat mij betreft sprake van de 3 luik Billy Jean, Beat it en Thriller.
Alle singles die van Thriller afkwamen werden krachtig ondersteund door prachtige clips, daarover later nog wat meer. De eerste uit het drieluik is Billy
Jean. Het is een vlot up tempo nummer, waarbij elke maat precies op de juiste plek lijkt te zitten, één maat verwijderen of vervangen zou tot iets totaal anders hebben geleid. Een plaat van bijzonder niveau, het ritme is volmaakt. In de clip
toucheert Jackson de stoepstenen, die van goud worden. Ik werd van begin af meegenomen in de maat van dit nummer.
Beat it gold als een rock nummer, met midden in dat nummer een solo van van Halen. Het werd tot dan toe als onmogelijk beschouwd
dat een zwarte artiest zo'n soort nummer kon maken. Het nummer is fel, Jackson bijt van zich af 'BEAT IT' en weet in de clip twee vechtende groepen uit elkaar te drijven en op te zwepen tot het doen van een gezamenlijke dans. Een weergaloos nummer. Jackson
laat zich niet in muzikaal hokje plaatsen en heeft maling aan vooroordelen.
Alsof het niet genoeg was, kwam Thriller, met een spraakmakende clip van 18 minuten. Een hele mini film rondom dit nummer. Jackson verandert daarin in een weerwolf,
en in een zombie. Vele zombies komen uit de graven en dansen onder Thriller. De choreografie is er één om van te watertanden. En ik weet wel, er is een team rondom zo'n nummer, maar het is Jackson die hier zijn visie geeft over het maken van
muziek, hoe beleefde hij zijn nummer, en hoe zag hij zijn nummer? Het nummer Thriller, maar vooral de clip, was een belangrijk moment in de jaren 80. Een clip werd net zo belangrijk als het nummer zelf, en een clip maken viel niet meer weg te denken in de
popmuziek.