Aspects of Love, een musical van Andrew Lloyd Webber. De musical heeft ook wel als ondetitel "over de kunst van het liefhebben en het liefhebben van de kunst."
Het stuk is naar een boek van de Engelse schrijver David Garnett. Hij was een lid van
de Bloomsbury Groyp, een groep vrijzinnige schrijvers en kunstennars. In die groep waren kunst, liefde en levenswijze met elkaar verbonden. Ze lieten zich inspireren door een keur aan schilders. De regisseur van de musical koos ervoor om schilderijen model
te laten staan voor het decor waar zich op dat moment in het stuk de mensen zich bevonden. Luce, van Gogh, Manet, Munch vormde het decor voor Pau, Parijs, Venetië.
De kunst heeft alles te maken met de personages in het verhaal. George is kunstschilder
van replica's. Rose is actrice en Giulietta is beeldhouwster en tekenaar. De kunst bepaalt hun (sociale) leven, maar tegelijk verschuilen zich er ook achter. Alleen Alex maakt geen deel uit van het kunstleven.
Na al deze info zeg ik eerst
dat dit stuk een knap staaltje voor de regie vraagt. Het stuk ligt er, maar hoe verbeeld je het stuk vervolgens? Daarnaast tikt het stuk muzikaal gezien tegen opera aan, mede omdat er alleen zang is.
Aspects of Love vertelt het verhaal van de jonge Engelsman
Alex die al reizend door Frankrijk verliefd wordt op de ambitueze actrice Rose (Lone van Roosendaal). Alex (René van Kooten) verleidt haar om mee te gaan naar de villa van zijn oom George (Ernst Daniël Smid) die in Parijs verblijft bij zijn minnares
Guiletta (Maaike Widdershoven. Als George hiervan verneemt vertrekt hij naar Pau. Rose raakt geìntrigeerd door oom George, en kiest voor hem en wijst Alex de deur.
15 jaar later ontmoeten Alex en Rose elkaar weer, en neemt Rose
hem weer mee naar de villa, en maakt Alex kennis met Jenny, de dochter van Rose en George. Jenny voelt zich aangetrokken tot Alex. Rose voelt die gevoelens aan. George verzet zich, ze zijn allen teveel met elkaar verweven.
De hoofdpersonages in Aspects
of Love ontvluchten het echte leven in een soort rondedans (ronde Veneziano) van liefde. Deze rondedans eindigt echter met het overlijden van George. Op George's begrafenis wordt echt gedanst, een dans die definitief alles verandert.
Het
spel van de liefde heeft alles veranderd, heeft regels gebroken en vele aspecten getoond. Het wordt tijd om op eigen benen te staan en keuzes te maken, tijd om te gaan begrijpen wat liefde daadwerkelijk is.